Equivalence of the transdiegetic sound of electronic games with the function of dialogue in the cinema

Authors

  • Fernando Emboaba UNICAMP
  • Adolfo Maia Junior UNICAMP

Keywords:

jogos eletrônicos, trilha sonora, som transdiegético, cinema

Abstract

Through analyzes based on the concept of diègesis, a fictional world, interpreted by Cláudia Gorbman, of vococentrism of Michael Chion, programs and materials of Jesper Juul we point a similarity in the hierarchical importance of the dialogue in the cinema to the transdiegetic sounds, sounds of interaction between the player and the electronic game, term created and developed by Kristine Jørgesen. Thus, even if they are equivalent, the dialogue in the cinema and the transdiegetic sound in electronic games manifest themselves sonically different as syntax and semantics, with cinema being based on the meaning of the text and electronic game based on the meaning of sounds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Emboaba, UNICAMP

Doutorando pela UNICAMP no curso de Música que pertencente ao Instituto de Artes.

Adolfo Maia Junior, UNICAMP

Doutorado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) (1987), com pós-doutoramentos em Física Teórica na University of Oxford, e Astrofísica na Brown University. Professor Associado aposentado da UNICAMP, atuando como Pesquisador Colaborador do Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora (NICS) da UNICAMP e Professor Convidado do Programa de Pós-graduação do Departamento de Música da UNICAMP na área de Música e Tecnologia.

References

AARSETH, Espen J. Cybertext: perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1997.

BRANCO & PINHEIRO, Marsal Aves e Cristiano Max Pereira. Uma tipologia dos games. UNIrevista Vol.1, nº3 [p.1-8], 2006.

CARRASCO, Claudiney. Trilha musical: música e articulação fílmica. Mestrado [131p.] Universidade de São Paulo, 1993.

CHION, Michael. A Audiovisão – som e imagem no cinema. [tradução Pedro Elói Duarte]. Portugal: Lisboa, Edições Texto & Grafia, 2008.

COLLINS. Karen. From Pac Man to Pop Music – Interactive Audio in Games and New Media. Canada: Universidade de Waterloo. 2008.

GORBMAN, Claudia, Unheard Melodies: narrative film music. Londres: The British Film Institute, 1987.

JØRGENSEN, Kristine. ‘What are those Grunts and Growls Over There?’ Computer game áudio and player action. Tese de doutorado [204p.] Copenhagen: Universidade de Copenhagem, Departamento de Mídia, 2007.

JØRGENSEN, Kristine. Aporia & Epiphany in context: computer game agency in Baldur’s Gate II & Heroes of Might & Magic IV. Noruega: Universidade de Bergen, 2003.

JUUL, Jesper. A clash between game and narrative. Dissertação de Mestrado [91p.] Copenhage: Universidade de Copenhagen, Instituto de língua Nórdica e literatura, 1999.

MIRA, David Moedas. Das sombras de Platão ao realismo de Iracema: a representação do real no cinema. Portugal: Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de ciências sociais e humanas, 2012.

Jogos eletrônicos

Taito. (1977. Space Invaders [Arcade]: Midway Games.

Atari. (1980). Centipede [Arcade]: Atari.

LucasArts. (1998). Grim Fandango [PC]: BraSoft.

Bethesda. (2008). Fallout 3 [PC, Xbox 360, PS3]: Bethesda.

Ensamble Studios. (2002). Age of Mythology [PC]: Microsoft.

Ensemble. (2005). Age of Empires III [PC]: Microsoft.

Ubisoft & Gameloft. (2002). Tom Clancy’s Splinter Cell [PC, Xbox, PS2, GameCube, GBA]: Ubisoft; Gameloft; Aspyr.

Nintendo. (1990). Super Mario World [SNES]: Nintendo.

Published

2016-07-06

How to Cite

EMBOABA, F.; MAIA JUNIOR, A. Equivalence of the transdiegetic sound of electronic games with the function of dialogue in the cinema. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 234–256, 2016. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/260. Acesso em: 3 jul. 2024.