Transcinema: the multiplication of windows and hypertext as a device of interactivity

Authors

  • Marília Xavier de Lima UFJF

Keywords:

Communication, Cinema, Interactivity

Abstract

This paper seeks to understand the interactivity of the multiplication and overlapping windows on the screen based on the Transcinema, relating to the logic of such multiple screens hypertext. Thus, interactivity is searched without handling of interfaces by the viewer, since it stems from the screen itself. To this end, two films were discussed: Timecode by Mike Figgis, 2000, and The Pillow Book, Peter Greenaway, 1996. In the analysis there was a tendency for new technologies to convene viewer participation in the work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Xavier de Lima, UFJF

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação da UFJF, na linha Estética, Redes e Tecnocultura.

References

BETTETINI, Gianfranco. Semiótica, computação, gráfica e textualidade. In: PARENTE, André. Imagem-máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 65-71.

CAIRES, Carlos. Da narrativa fílmica interactiva Carrossel e Transparências: dois projectos experimentais. In: PENAFRIA, Manuela; MARTINS, Índia Mara (Org.). Estéticas do digital: cinema e tecnologia. Lisboa: LabCom, 2007. p. 33-48.

CARVALHO, Victa de. O dispositivo imersivo e a Imagem-experiência. Eco-pós, Rio de Janeiro, v.9, n.1, jul. 2006. p. 141-154.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação. In: PARENTE, André. Imagemmáquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 37-48.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo e Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

GREENAWAY, Peter. Toward a re-invention of cinema - Cinema Militans Lecture. 28 set. 2003. Disponível em <http://petergreenaway.org.uk/essay3.htm>. Acesso em 28 abr. 2010.

KERCKHOVE, Derrick de. O senso comum, antigo e novo. In: PARENTE, André. Imagemmáquina.

Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 56-65.

LEÃO, Lúcia (org). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Editora Senac, 2005.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: 34, 2004. p. 21-74.

MACIEL, Kátia. Transcinemas e a estética da interrupção. In: FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernanda (Org.). Limiares da Imagem. Rio de Janeiro: MAUAD, 2006.

______ (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

______. Transcinemas: Um, nenhum e cem mil. 2003. Disponível em: <http://www.pos.eco.ufrj.br/docentes/publicacoes%5Ckmaciel1.pdf> Acesso em: 26 abr. 2010.

MANOVICH, Lev [s.d.]. ¿Qué es el cine digital?. Disponível em: <http://www.upv.es/laboluz/revista/pages/numero5/rev-5/manovich.htm> Acesso em: 26 abr. 2010.

_______. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.

MELO, Venise Paschoal de. Interatividade, Virtualidade e imersividade: participação na obra de arte contemporânea. Campo Grande, 2008. Dissertação. Departamento de Letras, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.

MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural/ Unesp, 2003.

METZ, Christian. A significação do cinema. São Paulo: Perspectiva, 1972.

PARENTE, André. Os paradoxos da imagem-máquina. In:_________ (Org.). Imagemmáquina. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 7-35.

______. Cinema e Tecnologia digital. Lumina, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p. 1-17, jun. 1999.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Passagens da imagem: pintura, fotografia, cinema, arquitetura. In: PARENTE, André. Imagem-máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 237-252.

VIVEIROS, Paulo. Espaços densos: configurações do cinema digital. In: PENAFRIA, Manuela; MARTINS, Índia Mara (Org.). Estéticas do digital: cinema e tecnologia. Lisboa: LabCom, 2007. p. 33-48.

How to Cite

XAVIER DE LIMA, M. Transcinema: the multiplication of windows and hypertext as a device of interactivity. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 339–350, 2010. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/26. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas