Transcinema: the multiplication of windows and hypertext as a device of interactivity
Keywords:
Communication, Cinema, InteractivityAbstract
This paper seeks to understand the interactivity of the multiplication and overlapping windows on the screen based on the Transcinema, relating to the logic of such multiple screens hypertext. Thus, interactivity is searched without handling of interfaces by the viewer, since it stems from the screen itself. To this end, two films were discussed: Timecode by Mike Figgis, 2000, and The Pillow Book, Peter Greenaway, 1996. In the analysis there was a tendency for new technologies to convene viewer participation in the work of art.Downloads
References
BETTETINI, Gianfranco. Semiótica, computação, gráfica e textualidade. In: PARENTE, André. Imagem-máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 65-71.
CAIRES, Carlos. Da narrativa fílmica interactiva Carrossel e Transparências: dois projectos experimentais. In: PENAFRIA, Manuela; MARTINS, Índia Mara (Org.). Estéticas do digital: cinema e tecnologia. Lisboa: LabCom, 2007. p. 33-48.
CARVALHO, Victa de. O dispositivo imersivo e a Imagem-experiência. Eco-pós, Rio de Janeiro, v.9, n.1, jul. 2006. p. 141-154.
COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação. In: PARENTE, André. Imagemmáquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 37-48.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo e Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
GREENAWAY, Peter. Toward a re-invention of cinema - Cinema Militans Lecture. 28 set. 2003. Disponível em <http://petergreenaway.org.uk/essay3.htm>. Acesso em 28 abr. 2010.
KERCKHOVE, Derrick de. O senso comum, antigo e novo. In: PARENTE, André. Imagemmáquina.
Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 56-65.
LEÃO, Lúcia (org). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Editora Senac, 2005.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: 34, 2004. p. 21-74.
MACIEL, Kátia. Transcinemas e a estética da interrupção. In: FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernanda (Org.). Limiares da Imagem. Rio de Janeiro: MAUAD, 2006.
______ (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.
______. Transcinemas: Um, nenhum e cem mil. 2003. Disponível em: <http://www.pos.eco.ufrj.br/docentes/publicacoes%5Ckmaciel1.pdf> Acesso em: 26 abr. 2010.
MANOVICH, Lev [s.d.]. ¿Qué es el cine digital?. Disponível em: <http://www.upv.es/laboluz/revista/pages/numero5/rev-5/manovich.htm> Acesso em: 26 abr. 2010.
_______. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.
MELO, Venise Paschoal de. Interatividade, Virtualidade e imersividade: participação na obra de arte contemporânea. Campo Grande, 2008. Dissertação. Departamento de Letras, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.
MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural/ Unesp, 2003.
METZ, Christian. A significação do cinema. São Paulo: Perspectiva, 1972.
PARENTE, André. Os paradoxos da imagem-máquina. In:_________ (Org.). Imagemmáquina. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 7-35.
______. Cinema e Tecnologia digital. Lumina, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p. 1-17, jun. 1999.
PEIXOTO, Nelson Brissac. Passagens da imagem: pintura, fotografia, cinema, arquitetura. In: PARENTE, André. Imagem-máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993. p. 237-252.
VIVEIROS, Paulo. Espaços densos: configurações do cinema digital. In: PENAFRIA, Manuela; MARTINS, Índia Mara (Org.). Estéticas do digital: cinema e tecnologia. Lisboa: LabCom, 2007. p. 33-48.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.