The anatomy of an online communicative movement: the activism of League of Legends gamers as collective intelligence

Authors

  • Tarcízio Macedo UFPA
  • Otacílio Amaral Filho UFPA

Keywords:

Cultura Pop, Cultura de fãs, Ativismo de fã-gamers, Inteligência Coletiva, Jogo digital

Abstract

This paper proposes to understand a communicative movement generated in the Brazilian online forum of League of Legends, about the potential of political representation of the community of national players. We intend to map part of this movement and reflect on some fan actions in this movement, proposing to conceptualize and understand fan-fan activism and its network manifestation, sustaining it as constituted from the dynamics of collective intelligence in this specific case. For this, we use a methodology approached by the object with multimetodological and multiscalar strategies, with emphasis on ethnographic inspirations.

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Author Biographies

Tarcízio Macedo, UFPA

Mestrando em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (UFPA). Co-coordenador do grupo de Pesquisa Midiática na Amazônia, integra o Diretório CNPq nos grupos de pesquisa Interações e Tecnologias na Amazônia (ITA) e Narrativas Contemporâneas na Amazônia Paraense (Narramazônia). Foi pesquisador visitante no PósCom da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e no Centro de Pesquisa e Desenvolvimento de Jogos Digitais da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Colaborador de projetos de pesquisa na UFPA, UFBA e UNEB.

Otacílio Amaral Filho, UFPA

Doutor em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (NAEA/UFPA). Professor do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCOM/UFPA) e da Faculdade de Comunicação (Facom/UFPA). Coordenador do Grupo de Pesquisa Midiática na Amazônia (CNPq) e do projeto de pesquisa “Os Espetáculos Culturais na Amazônia”. Diretor do Instituto de Letras e Comunicação da UFPA.

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Published

2016-07-06

How to Cite

MACEDO, T.; AMARAL FILHO, O. The anatomy of an online communicative movement: the activism of League of Legends gamers as collective intelligence. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 147–176, 2016. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/256. Acesso em: 3 jul. 2024.

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