Design and overdesign of transmian universes: An analysis of Halo

Authors

  • Gilberto Pereira Salgado Júnior UNIFRAN
  • Naiá Sadi Câmara UNIFRAN

Keywords:

Halo, design, overdesign, narrativa, transmídia

Abstract

This article deals with the presence of the design of diverse forms in the conception of the transmodious narratives, for that were analyzed media products that served as expanders of the universe of the Halo franchise. This study proposes a look at the design that, although quoted, is little explored in the middle of the study of narratives. Halo is a gigantic expanding universe and this is only possible thanks to the creation and appropriation of various apes, so many visual and conceptual, in order to create the impression that this universe is alive and functional even when its media are not directly accessed. For this we then have the notion of overdesign concept that fosters design as a diegetic generator for these worlds, giving the notion that they are real when they contact the public through their extensions.

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Author Biographies

Gilberto Pereira Salgado Júnior, UNIFRAN

Possui graduação em design gráfico pela Universidade de Franca - SP, especialista em Artes Visuais: Cultura e Criação pelo Senac de Belo Horizonte - MG. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Franca-SP aonde é orientado pela Prof. Doutora Naiá Sadi Câmara. Docente do curso de Sistemas de Informação na Libertas - Faculdades Integradas (São Sebastião do Paraíso-MG),  e do curso de Design Gráfico no Centro Universitário Barão de Mauá (Ribeirão Preto-SP).

Naiá Sadi Câmara, UNIFRAN

Doutora e mestre pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) em Linguística e Língua Portuguesa,  professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística (Mestrado) da UNIFRAN. É membro-pesquisador do Grupo de Estudos GEMInIS da UFSCar, do Grupo CASA (FCLAr/Unesp) e do Grupo de Texto e
Discurso - GTEDI (UNIFRAN).

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Published

2015-06-28

How to Cite

PEREIRA SALGADO JÚNIOR, G.; SADI CÂMARA, N. Design and overdesign of transmian universes: An analysis of Halo. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 40–61, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/217. Acesso em: 22 jul. 2024.