Digital Generation: a reflection on the relations of the "digital youth" and the fields of communication and culture

Authors

  • Juliano Ferreira De Sousa UNESP
  • Maria Cristina Gobbi UNESP

Keywords:

Geração Digital, comunicação, cultura, tecnologias, juventude

Abstract

This article deals with a bibliographical survey about the concept of the field of communication and culture, based on the concepts of Bourdieu and on the characteristics of postmodernism in the cultural field of production, diffusion and criticism. It will also be presented the definition of Digital Generation, to describe how the young person, who grew up with the advent of technology and the internet, sees the field of culture and how the field relations with this audience. Using Don Tapscott's theories as a basis for analysis, we will bring official data on the diffusion of digitization in the country and present the results of a verification questionnaire applied to members of the so-called digital youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliano Ferreira De Sousa, UNESP

Mestrando e Bolsista CAPES do Programa de Pós-Graduação – Mestrado em Comunicação Midiática da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC/UNESP Bauru). Jornalista pela Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC/UNESP Bauru) e Licenciado em História pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Orientado pela Profa. Dra. Maria Cristina Gobbi.

Maria Cristina Gobbi, UNESP

Pós-Doutorado pelo Prolam-USP (Universidade de São Paulo – Brasil), Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Vice-coordenadora e Professora do Programa Pós-Graduação Televisão Digital da Unesp de Bauru. Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Midiática da mesma instituição. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Pensamento Comunicacional Latino-Americano do CNPq. Diretora Administrativa da Socicom. Diretora Secretária da Rede Folkcom. Orientadora da Dissertação.

References

BONAMINO, Alicia et al . Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo à luz de Bourdieu e de Coleman. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, dez. 2010 . Disponível em < http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782010000300007>. Acessado em 14 de agosto de 2013.

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença. Porto Alegre: Zouk, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.

FEATHERSTONE, M. Cultura de Consumo e Pós-modernismo. Trad. Júlio Simões. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FERRAZ, C. Análise e perspectivas da interatividade digital. In: Televisão digital: desafios para a comunicação. Livro da Compós. Porto Alegre: Sulina, 2009.

FERREIRA, S.L.; LIMA, M.F.M.; PRETTO, N.L. Mídias digitais e educação: tudo ao mesmo tempo agora o tempo todo. In: BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette; TOME, Takashi. (Orgs.). Mídias digitais: convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo: Paulinas, 2005, p. 225-255.

FOLHA ONLINE. Acesso à internet no Brasil cresce, mas 53% da população ainda não usa a rede. 15 maio 2013. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/mercado/2013/05/1279552-acesso-a-internet-no-brasil-cresce-mas-53-da-populacao-ainda-nao-usa-a-rede.shtml. Acesso em 15 de ago de 2013.

GOBBI, M.C. Nativos Digitais: autores na sociedade tecnológica. In: GOBBI, Maria Cristina; KERBAUY, Maria Teresa Miceli (Orgs). TV Digital: informação e conhecimento. São Paulo: Ed. Cultura Acadêmica, 2010.

IBOPE. IBOPE Media e CONECTA apresentam perfil do jovem brasileiro no youPix Festival 2013. 05 jul 2013. Disponível em: http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/IBOPE-Media-e-CONECTA-apresentam-perfil-do-jovem-brasileiro-no-youPix-Festival-2013.aspx. Acesso em: 15 de ago de 2013.

JAMESON, F. A modernidade e a sociedade do consumo. In: JAMESON, F. A virada cultural. Reflexões sobre o pós-moderno. RJ: Civilização Brasileira, 2006.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo de informação. Campinas: Papirus, 2007.

MORAES, Dênis. Mídia e indústrias culturais na América Latina: concentração e luta pela diversidade em Comunicação e Governabilidade na América Latina. Orgs. Pedro Gilberto Gomes e Valério Cruz Brittos. São Leopoldo (RS): Editora Unisinos, 2008. (p. 89-104).

PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007.

SUPER INTERESSANTE MULTIMIDIA. Definição de Meme. Disponível em: http://super.abril.com.br/multimidia/memes-682294.shtml. Acesso em: 10 de ago 2013.

TAPSCOTT, Don. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Trad. Marcello Lino. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.

TAPSCOTT, Don. Geração Digital: a crescente e irreversível ascensão da Geração Net. Tradução de Ruth Gabriela Bahr. São Paulo: Makron Books, 1999.

Published

2014-07-13

How to Cite

FERREIRA DE SOUSA, J.; GOBBI, M. C. Digital Generation: a reflection on the relations of the "digital youth" and the fields of communication and culture. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 129–145, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/193. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas

Most read articles by the same author(s)