The look and the counter-perspective

Authors

  • Alexandre Davi Borges UFRGS
  • Suely Fragoso UFRGS

Keywords:

ponto de vista, perspectiva, espaço

Abstract

Based on the meanings built by the different modalities of the look, we propose in this work the notion of counter-perspective. The perspective - and with it visual immersion - concerns the alignment between the viewpoints of the theoretical observer and the one who actually looks at the image. The counter-perspective, in turn, corresponds to the vision of those who, being themselves part of the image, symbolically look to whoever sees them. After describing and discussing this spatial construction and its characteristics, we briefly discuss the particular case of self-portraits and suggest possibilities for future research.

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Author Biographies

Alexandre Davi Borges, UFRGS

Professor de Comunicação e Fotografia da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), RS. Doutorando no  Programas de Pós-Graduação em Comunicação e Informação (PPGCom) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), RS.

Suely Fragoso, UFRGS

Professora dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação e Informação (PPGCom) e em Design (PGDesign) e do Curso de Design Visual da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), RS. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2014-07-13

How to Cite

DAVI BORGES, A.; FRAGOSO, S. The look and the counter-perspective. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 111–128, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/192. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas