From the concomitant use of technological devices: the second screen experience while reconfiguring in TV watching mode

Authors

  • Carlos Eduardo Marquioni UTP/PR

Keywords:

Cultura, Segunda Tela, Telejornal, Televisão, Reconfiguração cultural.

Abstract

The ways of watching TV are constantly adapting - both due to the cultural appropriation associated with the use of new technologies and the extension to the access of technological devices. And changes in the way the public watches TV promote variations in content production to accommodate these cultural adaptations, linking two other social actors in the complex television system (broadcasters and advertisers). The article approaches the Second Screen as a new way of viewing TV, and presents the software environment used during 2013 by Jornal da Cultura as an alternative of the broadcasters to control this new televisual experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Marquioni, UTP/PR

Docente do programa de Mestrado e Doutorado em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná. Doutor em Comunicação e Linguagens pela UTP/PR, é membro do grupo de pesquisa Interações comunicacionais, imagens e culturas digitais (INCOM) na UTP e participante do GP Televisão e Vídeo do Intercom.

References

BARBOSA, Marialva Carlos. Imaginação televisual e os primórdios da TV no Brasil. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco. História da televisão no Brasil: Do início aos dias de hoje. São Paulo: Editora Contexto, 2010. p. 15-35.

BARBOSA, Marialva. História da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, [1979] 1997.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação – economia, sociedade e cultura (vol. 1). São Paulo: Editora Paz e Terra, 2005.

GAWLINSKI, Mark. Interactive television production. Oxford: Focal Press, 2003.

HAGER, Richard. Entrevista concedida a Carlos Eduardo Marquioni (via e-mail). São Paulo/Curitiba, 17 dez. 2013.

IMAGEM JORNAL CULTURA. Disponível em: <http://cmais.com.br/segundatela/jornaldacultura/30-04-2013>. Acesso em: 30 abr. 2013.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. TV digital interativa brasileira: redefinições culturais e inter-ações midiáticas em tempos de migração tecnológica. 2012. 282f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) – Programa de Pós-graduação em Comunicação e Linguagens, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2012.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. Quando a TV vai além da sala de estar: por uma análise cultural dos usos de novos dispositivos tecnológicos. GEMInIS: Grupo de estudos sobre mídias interativas em imagem e som (UFSCar), São Carlos, ano 4, n. 1, p. 06 a 19, jan./jun. 2013a.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. Convites à interatividade em programas jornalísticos: notas iniciais de pesquisa. In: Intercom Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXXVI Intercom, 2013, Manaus. Anais... Manaus: UFAM, 2013b.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. Tecnologias digitais e interatividade na televisão brasileira: evidências de uma reconfiguração em processo nos modos de assistir e produzir programas jornalísticos. Novos Olhares, Programa de Pós Graduação em Meios e Processos Audiovisuais (PPGMPA) da ECA/USP, Vol. 3 n. 1, São Paulo. jan./jul.2014, no prelo.

PNAD. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Síntese de indicadores 2012. Rio de Janeiro: IBGE, 2013. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv65857.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2013.

PRIMO, Alex. Perspectivas interacionistas de comunicação: alguns antecedentes. In: PRIMO, Alex; OLIVEIRA, Ana Claudia de; NASCIMENTO, Geraldo Carlos do; RONSINI, Veneza Mayora. Comunicação e interações: Livro da Compós 2008. Porto Alegre: Editora Sulina, 2008. p. 9-15.

PROULX, Mike; SHEPATIN, Stacey. Social TV: How Marketers Can Reach and Engage Audiences by Connecting Television to the Web, Social Media, and Mobile. New Jersey: John Wiley & Sons, 2012.

ROBERTSON, Suzanne; ROBERTSON James. Mastering the requirements process. Boston: Addison-Wesley, 2007.

SEGUNDA TELA. Cmais+ Disponível em: <http://tvcultura.cmais.com.br/jornaldacultura/segunda-tela>. Acesso em: 21 abr. 2013.

COMPUTERWORLD. Vendas de smartphones saltam 99,6% no primeiro semestre no Brasil. Disponível em: <http://computerworld.uol.com.br/negocios/2013/10/03/vendas-de-smartphones-saltam-99-6-no-primeiro-semestre-no-brasil/>. Acesso em: 16 nov. 2013.

WILLIAMS, Raymond. Drama from Ibsen to Brecht. London: Chatto & Windus, [1952, 1968] 1971.

WILLIAMS, Raymond. Towards 2000. London: The Hogarth Press, 1983.

WILLIAMS, Raymond. Culture is ordinary [1958]. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. p. 3-18. London: Verso, 1989.

WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Porto Alegre: Editora Sulina, 2003.

Published

2014-07-13

How to Cite

EDUARDO MARQUIONI, Carlos. From the concomitant use of technological devices: the second screen experience while reconfiguring in TV watching mode. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 06–22, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/187. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.