The Brazilian documentary in the video era

Authors

  • Gilberto Alexandre Sobrinho UNICAMP

Abstract

Historically, in its appearance, the video was inaugurated after the television and was directly associated with her. He joined the technologies of communication and information that, in addition to increasing the power of the state and of the large private corporations, also came to the face of political activism, provoking practices in the contentious spirit of the late 1960s. was artistically appropriate and interwoven with contemporary art artists interested in language experiences with moving image technologies. Also the cinema was not unscathed to the contact with the video. The term video, from the Latin videre, see, is slippery in its definition, in addition to having an identity activated in certain contexts of the word video, in isolation, also contemplates video art, video installation, alternative TV programs, street TV, single and multiple channels, institutional video, surveillance cameras, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilberto Alexandre Sobrinho, UNICAMP

Professor do Instituto de Artes/Unicamp. Co-autor dos livros Televisão: formas audiovisuais de ficção e de documentário, volumes II e III (Socine) e autor do livro O autor multiplicado: um estudo sobre os filmes de Peter Greenaway (Alameda)

References

BERNARDET, J.C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 189.

HALL, S. Da diáspora. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

SOBRINHO, G.A. João Batista de Andrade e o moderno documentário brasileiro: intervenção, ruptura e reflexão. Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 01, p. 225, 2012.(b)

SOBRINHO, G.A. . Retrato de classe: As vozes e a voz do documentário, no encontro da fotografia com a televisão. In: Josette Monzani, Luciana Corrêa de Araújo, Suzana Reck Miranda.. ...[et al.]. (Org.). Estudos de cinema e audiovisual Socine estadual São Paulo. Socine, 2012, p. 134-144.(c)

SOBRINHO, G.A. . Sobre corpos e imagens: os documentários televisivos de Walter Lima Júnior, no Globo Shell Especial e no Globo Repórter (1972-1974). In: Borges, Gabriela; Pucci Jr., Renato Luiz; Sobrinho, Gilberto Alexandre (orgs.). (Org.). Televisão: Formas Audiovisuais de Ficção e de Documentário Volume II. Campinas, Faro (PT), São Paulo: Unicamp, U.Algarve, Socine, 2012, p. 73-86.(d)

SOBRINHO, G.A. Sobre televisão experimental: Teodorico,o Imperador do Sertão, de Eduardo Coutinho, e o Globo Repórter. Revista Eco-Pós, v. 13, p. 67/02-84, 2010.

SOBRINHO, G.A . Telas em mutação: da memória da TV às memórias dos sertões. Doc On-line, n. 15, dezembro 2013, www.doc.ubi.pt, pp. 359 – 384.

Published

2014-05-19

How to Cite

ALEXANDRE SOBRINHO, G. The Brazilian documentary in the video era. Revista GEMInIS, [S. l.], p. 17–21, 2014. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/178. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê