Image-trace: from glance to resistance
Keywords:
Cinema, Arquivo, Montagem, VestígioAbstract
The article discusses the presence of the archive images in the cinema of Harun Farocki, German director whose work problematizes in general lines the forms of exercise of the power, are those that emerge of the geopolitical conflicts, are those that are spread by the most diverse social practices (forms of control and surveillance, technologies of production and circulation of images, strategies of consumption, information and advertising). From the film World Images and War Inscriptions (Harun Farocki, 1988), we sought to reflect on the relationship between archive images and the historical processes triggered by these records, noting how Farocki mounts images in films that evoke the past in its own materiality, that is, in its vestiges.Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. Notas sobre o gesto. In: Arte filosofia / Instituto de Filosofia, Artes e Cultura / Universidade Federal de Ouro Preto/IFAC, n.4, (jan.2008) - Ouro Preto: IFAC, 2008.
AGAMBEN, Giorgio. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
AGAMBEN, Giorgio. Le cinéma de Guy Debord. In: Hoëbeke, Image et mémoire, 1998, pp. 65-76. Disponível em <http://intermidias.blogspot.com/2007/07/o-cinema-de-guy-debord-de-giorgio.html>. Acesso 11 de maio de 2012.
ALTER, Nora M. The Political Im/perceptible in the Essay Film: Farocki’s “Imagens of the World and the Inscription of War”. New German Critique, No. 68, Special Issue on Literature. 1996. P. 165-192.
AUMONT, Jacques. A estética do filme. Campinas, SP: Papirus, 1995.
BARBERO, Jesús Martín-Barbero; REY, German. Os exercícios do ver. São Paulo: SENAC, 2001.
BAUDRILLARD, Jean. Televisão/Revolução: O Caso Romênia. In: PARENTE, André (Org.). Imagem Máquina – A era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 2004.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BENJAMIN, Walter. Passagens. São Paulo: Imprensa oficial, 2000.
BLUMLINGER, Christa. Harun Farocki: estratégias críticas. In: Harun Farocki: por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010.
BRASIL, André. O ensaio, pensamento “ao vivo”. In: FURTADO, Beatriz (Org). Imagem contemporânea: cinema, tv, documentário, fotografia, videoarte, games... São Paulo: Hedra, 2009.
CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano 1. Artes de fazer. Petrópoles, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder – A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo horizonte: Editora UFMG, 2008.
DEBORD, Guy. A Sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DELEUZE, Gilles. A Imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos Vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontages Du temps subi. Paris: Editions de Minuit, “Paradoxe”, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Images in Spite of All – Four Photographs from Auschwitz. Translated by Shane B. Lillis. Chicago e London: The University of Chicago Press, 2008.
ELSAESSER, Thomas. Harun Farocki – Working on the sight-lines. Edited By Thomas Elsaesser. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004.
ELSAESSER, Thomas. Harun Farocki: Cineasta, Artista, Teórico e Mídia. In: Harun Farocki: por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010.
ENTLER, Ronaldo. Memórias fixadas, sentidos itinerantes: os arquivos abertos de Chris Marker. In: Revista Facon n.19. S. Paulo: Faculdade de Comunicação da FAAP, 1o sem./2008.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir – História da violência nas prisões. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. O rastro e a cicatriz: metáforas da memória. In: Pro-Posições – Vol. 13, N. 3 (39). Set/dez 2002.
GUIMARÃES, C. G. . Entre o vestígio e o verossímil: a ética do olhar em duas modalidades da imagem documental. In: Maria teresa Dalmasso; Fernando Andacht; Norma Fatala. (Org.). Signis: Tiempo, espacio y identidades. Buenos Aires: Editorial la Crujía, 2010, v. 15, p. 23-31.
KONDER, Leandro. O que é dialética. 25ª edição. Editora brasiliense, 1981.
LINDEPERG, Sylvie. Imagens de arquivos: imbricamento de olhares. In: MAIA, Carla et al (Orgs.). Catálogo Forumdoc.BH. 2010, p. 318 – 345.
LINS, Consuelo; REZENDE, Luiz Augusto; FRANÇA, Andréa. A noção de documento e a apropriação de imagens de arquivo no documentário ensaístico contemporâneo. In: Revista Galáxia n. 21. São Paulo, jun. 2011.
LINS, Consuelo. Dear Doc: o documentário entre a carta e o ensaio fílmico. In: Devires – Revista de Cinema e Humanidades. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
LINS, Consuelo. A voz, o ensaio, o outro. In: FURTADO, Beatriz (Org). Imagem contemporânea: cinema, tv, documentário, fotografia, videoarte, games... São Paulo: Hedra, 2009.
LISSOVSKY, Mauricio. A fotografia documental no limiar da experiência moderna. Artigo apresentado no GT Fotografia, Cinema e Vídeo, XIV Compôs, UFF, Niterói, 2005.
LISSOVSKY, Maurício. A memória e as condições poéticas do acontecimento. In: GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera. O que é memória social? Contracapa: Rio de Janeiro, 2005.
LISSOVSKY, Mauricio. Quatro + uma dimensões do arquivo. In: MATTAR, Eliana. (Org.). Acesso à informação e política de arquivos. Rio de Janeiro, 2004, p. 47-63.
LOWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio – Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
MACHADO, Arlindo. O filme-ensaio. Disponível em: <http://www.intermidias.com/txt/ed56/Cinema_O%20filme-ensaio_Arlindo%20Machado2.pdf > Acesso 21 de maio de 2012.
MOURAO, Maria Dora G.; BORGES, Cristian; MOURAO, Patrícia (Org.). Harun Farocki: por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010.
RANCIERE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.
SEDLMAYER, Sabrina. Sobre os restos – Infância berlinense por volta de 1900. Cadernos Benjaminianos, n. 4, Belo Horizonte, ago-dez 2011, p.43-51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.