Mobile Devices as Potentiators of Interactive Digital Television: Challenges and Uses of the Second Screen in TV Journalism
Keywords:
Convergência, Televisão, Segunda Tela, TelejornalismoAbstract
The present work is the result of a research in development and aims to identify the possibilities of using a mobile device in the construction of a television news. We understand that in times of technological convergence, information products are produced in a way that generates ideas and discussion among groups of people. In this sense, the need arises to apply complementary items to the produced content, in order to make the subject treated as complete as possible. The second screen is intended to add information to that broadcast on a live TV show. The reconfiguration of TV is necessary to suit the use of mobile media, which serve as second screen. We will present a general survey on the use of second screen applications on national and foreign TV stations. We will discuss its uses and the perspectives created with the appearance of this new form of consumption of information that agglutinates the TV and the Internet, highlighting the telejournalistic area.Downloads
References
AQUINO, Maria Clara. Interatividade e participação em contexto de convergência midiática. Artigo publicado nos anais do Simpósio em tecnologias digitais e sociabilidade – SimSocial 2011. Salvador.
BOOTH, Paul. The Television Social Network: Exploring TV Characters. Communications Studies, 63:3, 309- 327. College of Communication, Depaul University. Junho 2012.
CANNITO, Newton Guimarães. A Televisão na era digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócio. São Paulo: Summus, 2010.
CARLÓN, Mario. SCOLARI, Carlos A. El fin de lós médios massivos- El comienzo de um debate. La Crujía, Buenos Aires, 2009.
DIZZARD JR., Wilson. A Nova Mídia. Jorge Zahar Editor. Rio de Janeiro, 2000.
DONATO, Aline. PUHL, Paula. Os caminhos da convergência da Televisão na Web.
Trabalho apresentado no XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, realizado em setembro de 2011.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: 2º edição. Aleph, 2009.
JENSEN, Klaus Bruhn. Media Convergence: the three degrees of network, massa and interpesonal communication. Routledge. New York, 2010.
JOST, François. Novos comportamentos para antigas mídias ou antigos comportamentos para novas mídias? Publicado em revistas Matrizes – Ano 4 – nº 02 janeiro/junho de 2011. São Paulo.
MILLER, Toby. A televisão acabou, a televisão virou coisa do passado, a televisão já era. In: FREIRE FILHO, João (org). A TV em transição: tendências de programação no Brasil e no mundo. Porto Alegre: Sulina-Globo Universidade, 2009.
MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro das narrativas no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural, Editora Unesp, 2003.
PICCININ, Fabiana. Analógico ao Digital: notas sobre o telejornal em transição. In: SOSTER, Demetrio e SILVA, Fernando (Org). Metarmofoses Jornalísticas 2: reconfiguração e forma. Rio Grande do Sul: EDUNISC, 2009.
TOURINHO, Carlos. Inovação no Telejornalismo: O que você vai ver a seguir. Vitória: EspaçoLivros, 2009.
The rise and rise of ‘second screening’. Disponível em . Acesso em: 15 nov. 2012
TV and Video. An analysis of evolving consumer habits. Disponível em <http://www.ericsson.com/res/docs/2012/consumerlab/tv_video_consumerlab_report.pdf >. Acesso em: 15 nov. 2012
Broadcast industry not capitalising on rise of the second screen.Disponível em: <http://www.redbeemedia.com/sites/all/files/downloads/second_screen_research.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2012
Personagens, especialistas e emissoras falam sobre como a Internet mudou a forma de ver TV. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/revista-da-tv/personagens-especialistas-emissoras-falam-sobre-como-Internet-mudou-forma-de-ver-tv-5605969>. Acesso em: 15 nov. 2012
New ‘Screen Life’ research from Thinkbox reveals how TV benefits from second
screens. Disponível em: <http://www.thinkbox.tv/multi-screening-encourages-more-tv-
and-ad-viewing>. Acesso em: 15 nov. 2012
TV Cultura oferece recurso de segunda tela para telespectadores. Disponível em http://canaltech.com.br/noticia/tvs/TV-Cultura-oferece-recurso-de-segunda-tela-para-telespectadores/ Acesso em 01 de abril de 2013.
TV do futuro terá tablet como segunda tela. Disponível em: http://info.abril.com.br/noticias/tecnologia-pessoal/tv-do-futuro-tera-tablet-como-segunda-tela-16012013-15.shl > Acesso em 20 de janeiro de 2013.
Cauda longa e a segunda tela, tudo a ver. Disponível em: http://tvdi.egc.ufsc.br/index.php/novidades/noticias/247-a-cauda-longa-e-a-segunda-tela-tudo-a-ver Acesso em 01 de abril de 2013.
Twice as much TV? How networks are adapting to the second screen. Disponível em http://www.cnn.com/2012/09/15/showbiz/tv/second-screen-tv-our-mobile-society. Acesso em 20 de abril de 2013.
CNN adapts the second screen to TV news. Disponível em http://blog.scribblelive.com/best-practices-2/cnn-adapts-the-second-screen-to-tv-news/. Acesso em 20 de abril de 2013.
PATRIOTA, Karla. O que é a Social Television? Disponível em http://karlapatriota.blogspot.com.br/2013/04/ o-que-e-social-television.html. Acesso em 04 de maio de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.