Interactivity as Category of Analysis on Convergence between Television and Web

Authors

  • Maria Clara Aquino Bittencourt Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Keywords:

interatividade, convergência, televisão, web.

Abstract

In view of the theoretical plurality and based on a critique on the comprehensiveness of the concept of convergence, a conceptual solution was elaborated structured in analytical categories for the study of the relation between television and the web, contemplating the technical, social and cultural spheres. In this work, the objective is to approach interactivity as one of these categories, and because it acts as a presupposition of convergence, while working with the subcategories of participation and sharing to understand technical, social and cultural nuances of exchanges established in production , circulation and consumption of television and the web.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Clara Aquino Bittencourt, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Jornalista pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL), mestre e doutora em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

References

AQUINO, Maria Clara. Convergência entre Televisão e Web: proposta de categorização analítica. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível na Biblioteca da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2012.

CANITTO, Newton. A Televisão na Era Digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócio. Summus São Paulo: Editorial, 2010.

CAPPARELLI, Sérgio; LIMA, Venâncio, A. de. Comunicação e Televisão: desafios da pós-globalização. São Paulo: Hacker, 2004 (Coleção Comunicação &...).

FANTINATTI, Maria Sílvia. O que se vê na TV: análise do fluxo da programação da Rede Globo. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Pontifícia Universidade de São Paulo. São Paulo, 2009.

GALPERÍN, Hernan. Comunicación e Integración en la Era Digital: Un balance de la transición hacia la televisión digital en Brasil y Argentina. 2004. Disponível em

:http://www-rcf.usc.edu/~hernang/Telos.pdf. Acesso em: 18/02/2013.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2008.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Spreadable Media: creating value and meaning in a networked culture. NYU Press, 2013.

JENSEN, Klaus Bruhn. Media Convergence: the three degrees of network, mass, and interpersonal communication. New York: Routledge, 2010.

KIELING, Alexandre Schirmer. Televisão: a presença do telespectador na configuração discursiva da interatividade nos programas de informação: a experiência do Fantástico. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Unisinos. São Leopoldo, 2009.

KLEIMAN, Ângela. Leitura: ensino e pesquisa. Campinas: Editora Pontes, 1989.

LEMOS, André. Anjos Interativos e Retribalização do Mundo: sobre interfaces digitais. 1997. Disponível em: http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/lemos/interativo.pdf Acesso em: 22/02/2013.

LEMOS, André. Cibercultura. Tecnologia e Vida Social na Cultura Contemporânea. Porto Alegre: Editora Sulina, 2002.

MACHADO, Arlindo. A Arte do Vídeo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Tecnicidades, identidades, alteridades: desubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo. In: MORAES, Dênis (Org.). Sociedad Midiatizada. Barcelona: Gedisa Editorial, 2007.

MILLER, Toby. A televisão acabou, a televisão virou coisa do passado, a televisão já era. In: FREIRE FILHO, João. A TV em Transição: Tendências de Programação no Brasil e no Mundo. Porto Alegre: Sulina, 2009.

MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo:Itaú Cultural, 2003.

PAVLIK, John. Media in the digital age. New York: Columbia University Press, 2008.

PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição.Porto Alegre: Editora Sulina, 2007.

RIBEIRO, Ana Paula Goulart, SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco. História da Televisão no Brasil: do início aos dias de hoje. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

THOMSON, J.B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1998.

Published

2013-08-11

How to Cite

AQUINO BITTENCOURT, M. C. Interactivity as Category of Analysis on Convergence between Television and Web. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 37–56, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/126. Acesso em: 3 jul. 2024.