FROM TV TO SOCIAL MEDIA

THE IMPACT OF ENGAGEMENT ON INSTAGRAM AND TWITTER ON JOURNALISTIC COVERAGE OF MIGUEL'S DEATH

Authors

Keywords:

engagement, social media, journalistic mediation

Abstract

In this article, we investigate the engagement from public on Instagram and Twitter that resignifies journalistic mediation of television about of the death of the boy Miguel. Tension between engagement in social media and mass communication model is verified by generation of self-organized online content through the hashtag #justicapormiguel. Engagement generates a response system that gives new meaning to news coverage from NETV 2 newscast, by TV Globo Recife, and from news reports by TV Jornal, SBT Recife, triggering circulation of new meanings about the case on the platforms under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriano Austeclínio Pádua, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e mestre em comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Sheila Borges de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco

Professora adjunta do Núcleo de Design e Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Doutora em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e mestra em comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

BRUNS, Axel; MOE, Hallvard. Structural layers of communication on Twitter. In Bruns, A, Mahrt, M, Weller, K, Burgess, J, & Puschmann, C (Eds.) Twitter and society. Peter Lang Publishing, United States of America, 2014, pp. 15-28.

D’ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador; EDUFBA, 2020. Disponível para download em https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/24759Acesso em novembro de 2020

EVANS, Elizabeth. Understanding engagement in transmedia culture. Oxon; New York: Routledge, 2019

GROHMANN, Rafael. Os rastros digitais na circulação de sentidos: pela desnaturalização e contextualização de dados na pesquisa em comunicação. Galáxia (São Paulo) [online]. 2019, n.42, pp.150-163. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1982-25532019000300150&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em novembro de 2020

GUERRA, Josenildo L.. Ensaio sobre o Jornalismo: um contraponto ao ceticismo em relação à tese da mediação jornalística. In: Congresso da Associação dos Programas de PósGraduação em Comunicação, IX, 2000, Porto Alegre/RS. Anais... Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_1428.pdf. Acesso em julho de 2020

GUERRA, Josenildo L.. O percurso interpretativo na produção da notícia: verdade e relevância como parâmetros de qualidade jornalística. 1. ed. São Cristóvão: Editora UFS, 2008.

HIGHFIELD, T; LEAVER, T. Instagrammatics and digital methods: studying visual social media, from selfies and GIFs to memes and emoji. In. Communication Research and Practice, 2, pp. 47-62, 2016.

JENKINS, Henry; CLINTON, Katie; PURUSHOTMA, Ravi; ROBISON, Alice J.; WEIGEL,
Margaret. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Chicago, IL: John D. and Catherine T. MacArthur Foundation. 2006

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. Nova York, Londres: New York University Press, 2014.

KRIPPENDORFF, K. Metodologia de Análisis de Contenido, Barcelona: Paidós, 1990.

KUNCZIK, Michael. Conceitos de Jornalismo: norte e sul - Manual de Comunicação. Edusp, 2001.

MATHIEU, David. The Continued Relevance of Reception Analysis in the Age of Social Media. 2015. Disponível em: https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/56534446/240_618_1_SM.pdf Acesso em 21 de novembro de 2020.

NAVAS, Eduardo. Remix theory: The aesthetics of sampling. New York: Strauss GmbH, 2012.

NAVAS, Eduardo. Re-versioning The Elements of Selectivity: Transformation and Originality after Remix, in Radical Cut-Up – Nothing is Original, ed. Luka Freiss, Amsterdam: Sternberg Press, 227 – 244, 2019.

ROGERS, R. O fim do virtual: os métodos digitais. Lumina, Juiz de Fora, v. 10, n. 3, p. 1-34, 2016. Disponível em:https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/644 Acesso em julho de 2020

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo – A tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional. Vol. II. Florianópolis: Insular, 2005.

VAN DIJCK, J.; POELL, Thomas. Understanding Social Media Logic. 2013 Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2309065 Acesso em julho de 2020

Published

2022-02-24

How to Cite

PÁDUA, Adriano Austeclínio; OLIVEIRA, Sheila Borges de. FROM TV TO SOCIAL MEDIA: THE IMPACT OF ENGAGEMENT ON INSTAGRAM AND TWITTER ON JOURNALISTIC COVERAGE OF MIGUEL’S DEATH. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 267–290, 2022. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/633. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.