FACES OF ADÉLIA

FRAGMENTATION AND THE FEMININ IN DOC COMPARATO´S DRAMATURGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p128-145

Keywords:

Genetic Criticism, Textual Creation, Dramaturgy

Abstract

By observing the dramaturgical text Sempre manuscripts by Doc Comparato, we analyzed in this paper the character construction of Adélia, who embodies a children's literature writer. Using fundamentals of Genetic Criticism, we sought the references that guided the process of writing the play in its initial phase and the remanences in the published text. A 22-folios corpus containing notes and drafts presents clues about the invisible structure of the text and provides a different perspective of reading. We investigated the traces that reveal the author's choices and the repertoire mobilized to produce the piece. Sempre is the first of the three pieces of the Trilogia da Imaginação and marks a phase of intense experimentation. The fragmented narrative reveals the various faces of the protagonist and women in Adélia's sphere of action. We are facing a kind of metalanguage about the act of creation that simulates a plural feminine perspective, composed of a mosaic of references that oscillate between reality and imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Livia Sprizão de Oliveira, UEL

Jornalista, mestre e doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina.

References

Barthes, Roland. O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BELLEMIN-NOEL, Jean. Pychoanalytic reading and the avant-texte. Chaper 3, p. 28-35. In: Deppman. J., Ferrer. D. and Groden, M. Genetic Criticism: text and avant-textes. Philadelphia: University of Pensilvannya Press, 2004.
BEAUVOIR, Simone. O Segundo sexo. Trad. Sérgio de Milliet. Amadora: Bertrand, 1976.
BRAIT, Beth. A personagem. 3. ed. São Paulo: Ática, 1985.
COMPARATO, Doc. Da Criação ao Roteiro. 11. ed. São Paulo: Summus, 2018.
_________, Doc. Sempre. Edição digital. Rio de Janeiro: Simplíssimo Livros, 2013.
_________, Doc. Eterno. Edição digital. Rio de Janeiro: Simplíssimo Livros, 2013.
ANDRADE, Carlos Drummond. Antologia poética. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2002.
FRIEDAN, Betty. A mística da mulher. Trad. José Vaz Pereira. Lisboa: Ed. Ulisseia, 1963.
FERRER, Daniel. La toque de Clementis: rétroaction et rémanence dans les processus génétiques. Genesis: Manuscrits-Recherche-Invention, Paris, n. 6, p. 93-106, 1994. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/item_1167-5101_1994_num_6_1_979. Acesso em: 5 abr. 2020.
PANICHI, Edina Regina Pugas e CONTANI, Miguel Luiz. Pedro Nava e a construção do texto. Londrina: EDUEL; São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
PRADO, Adélia. Com licença poética. Lisboa: Edições Cotovia, 2003.
REYNAUD, Maria João. Metamorfoses da escrita. Porto: Campo das letras, 2000.
SALLES, Cecília. Crítica Genética: Fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. São Paulo: Educ, 2008.
WILLEMART, Philippe. Como se constituiu a escritura literária? In: ZULAR, Roberto. Criação em Processo: ensaios de crítica genética. São Paulo: Iluminuras, 2002.
____________. Philippe. Universo da Criação literária. São Paulo: Edusp, 1993

Published

2021-11-04

How to Cite

SPRIZÃO DE OLIVEIRA, Livia. FACES OF ADÉLIA: FRAGMENTATION AND THE FEMININ IN DOC COMPARATO´S DRAMATURGY. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 128–145, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p128-145. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/605. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.