ESTRATÉGIAS PARA AMPLIAÇÃO DE NICHOS DE MERCADO DE FRANQUIAS TRANSMÍDIA A PARTIR DA CRIAÇÃO DE PRODUTOS E SERVIÇOS PARA PÚBLICOS DISTINTOS, ADJACENTES OU NÃO
DOI:
https://doi.org/10.4322/2179-1465.028Keywords:
Trasmedia Franchise, The Rotfather, Transmedia Products and Services Development, Creative Economy.Abstract
This paper presents one of the researches inside the G2E [Education and Entertainment Group] from Federal University of Santa Catarina. It studies transmedia franchise market and its licensed products. The approach is to understand how products and services can be developed to direct and indirect consumers. A methodology based on design was created to develop products, and the innovation discussion refers specifically to aspects that can be used to allow implicit or explicit migration. The research bases are consumer fidelity, market segmentation and positioning, and transmedia franchise strategies.
Downloads
References
ARAUJO, Daniela Rezende; REIS, Júnia Maria Leite; SOARES, Eduardo V.. Merchandising no Cinema: Hollywood X Cinema Brasileiro. Revista Eletrônica de Comunicação, São Paulo, v. 5, n. 2, p.1-15, jan. 2008. Disponível em: <http://legacy.unifacef.com.br/rec/ed05/ed05.htm>. Acesso em: 20 ago. 2018.
BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para desenvolvimento de novos produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 1998.
BOMFIM, Gustavo A. Metodologia para desenvolvimento de projetos. João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB, 1995.
BULLOCK, Margaret. product design and consumer needs: challenges for the ergonomist. IN: IEA World Conference 1995, 3rd. Latin American Congress, 7th Brazilian Ergonomics Congress, 1995. Rio de Janeiro. Proceedings. Rio de Janeiro: Abergo, 1995.
CATACRA LIVRE. Continuação de “Marias”, série é ampliada e estreia no Canal Sony: Com direção de Vera Egito e Mariana Bastos, a série explora a pluralidade das mulheres. 2016. Disponível em: <https://catracalivre.com.br/entretenimento/continuacao-de-marias-serie-e-ampliada-e-estreia-no-canal-sony/>. Acesso em: 21 mar. 2016.
CELUPPI, M. C.; MEIRELLES, C. R. M. O método projetual de Bonsiepe (1984) e os encontros disciplinares no Brasil. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, Porto Alegre, v.10, n. 1, 57-77, 2018.
DENA, C. Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World Across Distinct Media and Environments. Sidney: University of Sidney, 2009.
GOMEZ, J. Dare to Change. TED Talks (TED x Transmedia). Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=p9SlVedmnw4. Acessado em 12 de dezembro de 2015.
GLOBO, Agência O. Marcas Investem em Nostalgia Para Atrair Adultos Com Produtos Licenciados: De boneco de Darth Vader a roupa de cama de Harry Potter, sem medo de vestir a camisa nerd. 2017. Disponível em: <https://revistapegn.globo.com/Banco-de-ideias/noticia/2017/05/marcas-investem-em-nostalgia-para-atrair-adultos-com-produtos-licenciados.html>. Acesso em: 03 maio 2017.
JENKINS, H. Transmedia storytelling. Moving characters from books to films to videogames can make them stronger and more compelling. Disponível no site Technology Review: http://www. technologyreview.com/biotech/13052. Acessado em 10 de abril de 2014.
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
KOTLER. P.; ARMSTRONG,G.. Princípios De Marketing - 15ª Ed.; NY: Pearson, 2014.
LÖBACH, Brian, Bernd. Brinquedos que marcam época. São Paulo: Edgard Blücher, 2001. 206p.
NETFLIX. Volk-weiss. 2017. Disponível em: <https://www.netflix.com/title/ 80161497>. Acesso em: 20 ago. 2018.
PIZARRO, Ludmilla. Produtos licenciados ganham mercado com público nerd: Associação mostra que a cada dez itens comprados no Brasil, três foram adquiridos por adultos. 2017. Disponível em: <https://www.otempo.com.br/capa/ economia/produtos-licenciados-ganham-mercado-com-p%C3%BAblico-nerd-1.1473545>. Acesso em: 15 maio 2017.
STEIN, A. and EVANS, B. B. An Introduction to the Entertainment Industry. New York: Peter Lang Publishing Inc., 2009.
STEIN, M. O Uso da Estratégia Transmídia e de Licenciamento para o Jogo "The Rotfather” – Uma Ótica Mercadológica para movimentar demais Indústrias Criativas. Proceedings of XIV Sbgames, Industry Track, 2015.
STEIN, M. Relações entre Games e Franquias Transmídia. Até onde o mercado interfere?. Proceedings of XVI Sbgames, Industry Track, 2017.
TEMPO, O. Produtos licenciados ganham mercado com público nerd. 2017. Dispoível em https://www.otempo.com.br/capa/economia/produtos-licenciados-ganham-mercado-com-p%C3%BAblico-nerd-1.1473545. acessado em 16 de maio de 2017.
ZEISER, A. Transmedia Marketing. London: Focal Press, 2015.
ZYSKO, Jefferson. Mcdonald’s Aposta em Entretenimento para Apresentar Novo Sanduiche da Linha Signature. 2017. Disponível em: <http://www.cafecomgalo.com.br/mcdonalds-aposta-em-entretenimento-para-apresentar-novo-sanduiche-da-linha-signature/>. Acesso em: 16 mar. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.